فهرست بستن

برگزاری مهد کودک های مجازی

طرح مهدکودک مجازی در طول سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ اجرا و گزارش چگونگی  اجرا در هنرستان های مجری رشته تربیت کودک سراسر کشور به شرح ذیل ارسال می گردد .

گروه آموزشی رشته تربیت کودک به منظور تبیین برنامه عملیاتی دبیر خانه راهبردی کشوری و استانها و کیفیت بخشی اجرای برنامه درسی بویژه بخش عملی دروس تخصصی در شرایط کرونایی با توجه به تعطیلی مراکز پیش دیستانی و مهدهای کودک و امکان پذیر نبودن حضور هنرجویان در این مراکز برای انجام فعالیت های  عملی دروس تخصصی ، طرح مهد کودک مجازی را برای هنرجویان رشته تربیت کودک در هنرستان های مجری در سطح کشور به منظور ، انجام فعالیت های عملی دروس تخصصی ، مهارت آموزی، توانمندسازی ، وکسب تجربه هنرجویان این رشته بویژه در پایه های دهم ، یازدهم ودوازدهم بعنوان مربیان کودک آینده ( با اولویت پایه یازدهم ودوازدهم ) اجرا نموده است ..

ضرورت واهمیت اجرای طرح مهد کودک مجازی

مهارت آموزی و توانمند سازی هنرجویان رشته تربیت کودک یکی از اهداف مهم در برنامه درسی تربیت کودک می باشد .که هنرجویان این رشته بابکار گیری روش های گوناگون به این مهارت ها دست می یابند. یکی از روش های مهم وقابل استناد در برنامه درسی این رشته بازدیدضمن سال

هنرجویان از مراکز پیش دبستانی ومهد های کودک است که در سال های متمادی به منظور کیفیت بخشی آموزش بخش عملی کتاب های درسی و انجام فعالیت های عملی دروس تخصصی ، آشنایی هنرجویان با انواع رویکردهای آموزشی و شیوه اجرای عملی این رویکرد ها درمراکز پیش دبستانی همچنین کسب تجربه و توانمند سازی ومهارت آموزی هنرجویان این رشته بعنوان مربیان کودک موفق در آینده به انجام رسیده است .که متاسفانه در شرایط کرونایی وتعطیلی مراکز دستیابی به این اهداف مهم غیر ممکن شده است..

 

تعیین اهداف آموزشی ، سرفصل ها و موضوعات درسی و فعالیتهای عملی کتابهای تخصصی مرتبط با مراکز پیش دبستانی و مهد کودک در راستای انجام فعالیت های مورد نظر و توانمند سازی هنرجویان وکسب مهارت دراجرای فعالیت هاکه بدلیل شرایط کرونا وتعطیلی مراکز پیش دبستانی ومهدهای کودک تعطیل وامکان حضور وانجام فعالیت دراین مراکز وجود ندارد . تهیه محتوا برای سرفصل ها و فعالیت ها با محوریت وتوجه به به سرفصل های مراکز پیش دیستانی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی .درقالب قصه، داستان، نقاشی، نمایش، بازی، خالقیت، کاردستی و……… به منظور آموزش و یادگیری مطلوب کودکان..

روشهای ارائه سرفصل ها به کودکان

الف . تعیین سرفصل و ا هداف آموزشی متناسب با سن کودکا ن

ب . برنامه ریزی مدون ، گروه بندی هنرجویان ، تقسیم وظایف هنرجو یان با نظارت هنرآموزان محترم در راستای انجام فعالیتهای عملی کتب درسی تربیت کودک.

ج. تهیه و ارائه فیلم ، کلیپ ، محتوای آموزشی توسط هنرجویان در قالب قصه ، شعر ، نمایش ، آموزش کاردستی ، نقاشی و…. وارتباط با کودکان با ارسال فایل صوتی ویاآموزش بصورت ویدیو کال

د. روش آموزش :

۱ . پس از تشکیل گروه مهد مجازی با نام دلخواه هرجلسه آموزش با گروهی از هنرجویان می باشد . که با توجه به برنامه ریزی وهماهنگی قبلی ممکن است آموزش موضوع موردنظر در هر ساعت توسط یک هنرجو ویا بصورت مشارکتی در آن روز توسط یک گروه صورت پذیرد برای مثال با توجه به توانمند های هنرجویان قبل از ارائه و آموزش یک موضوع تقسیم کار صورت گرفته و یک نفر نقاشی ، یک نفر قصه گویی و یک نفر آموزش موضوع را پس از تهیه محتواهای مناسب وتایید هنرآموز برعهده می گیرد .

۲ . استفاده از آموزش چهره به چهره ومستقیم. در این شیوه پس از تقسیم بندی هنرجویا ن مسئولیت آموزش یک یا دوکودک به یک هنرجو داده شده وآموزش بصورت ویدیو کال ومستقیم وبا ارسال فایل های آموزشی مرتبط با موضوع واهداف از پیش تعیین شده آموزشی با نظارت هنرآموزان محترم توسط هنرجو صورت می گیرد .

۳ . لازم به ذکر است برنامه ریزی و زمان بندی مناسب آموزش یک موضوع باتوجه به نیاز نوآموزان و ارائه آموزش توسط هنرجویان با توجه به محتواهای کتاب های دروس تخصصی رشته ازقبل تعیین درقالب قصه گویی؛شعر؛نقاشی؛کوالژ؛کاردستی و….. آماده می گردد

۴ . ارتباط با والدین درحد مقدور با برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی ویژه مربیان و والدین وایجاد گروه مجزا

۵ . در صورت نیاز تشکیل گروه مجزا و ارائه پست های هنری، روانشناسی تربیتی، تغذیه  سلامت و بهداشت و گزارش برای ارتباط بهتر با کودکان و والدین .